Hyppää sisältöön

Imettävän äidin ravitsemus

Täysipainoinen ruokavalio takaa kaikkien ravintoaineiden saannin D-vitamiinia

lukuun ottamatta. D-vitamiinivalmistetta suositellaan käytettäväksi syksystä kevääseen.

Imettävä äiti tarvitsee lisäenergiaa noin 600 kcal päivässä. Tämän tarpeen täyttää esimerkiksi lasillinen maitoa, 2—3 voileipää ja hedelmä. Nesteen tarve lisääntyy imetyksen ja hikoilun takia. Janojuomaksi käyvät vesi, laimeat mehut ja tee. Kaasua muodostavat ruoka-aineet voivat aiheuttaa ilmavaivoja niin äidille, kuin vauvalle.

Imetysajan ruokavaliossa ei ole tarpeen välttää mitään ruoka-aineita lapsen

allergian ehkäisemiseksi. Jos äidillä on ollut ruoka-aineallergia ennen imetystä,

hän jatkaa ruokavalionsa noudattamista myös imetyksen aikana. Tarvittaessa

ruokavaliota täydennetään vitamiini- ja kivennäisainevalmisteella.

 

Jos lapsi saa allergiaoireita imetysaikana, on tärkeää selvittää huolellisesti oireiden

aiheuttaja. Allergia voi johtua myös muusta syystä kuin ruoasta. Äidin

ruokavaliota ei tule rajoittaa sattumanvaraisesti ja tarpeettomasti. Jos äidin

ruokavaliosta joudutaan karsimaan keskeisiä ruoka-aineita, äiti ohjataan

ravitsemusterapeutin vastaanotolle.

 

Erityisruokavaliota noudattava äiti voi saada yksilöllistä ohjausta neuvolasta.