Hyppää sisältöön

Synnytykseen valmistautuminen

Synnytykseen valmistautuminen alkaa jo raskauden aikana. Synnytys on luonnollinen tapahtuma naisen elämässä ja naisen keho on tarkoitettu selviytymään siitä. Raskauden aikana on tärkeä huolehtia fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnistaan. Hyvä fyysinen kunto auttaa jaksamaan synnytyksen rasitukset ja palautumaan siitä nopeammin.  Realistisen tiedon avulla voi luoda mielikuvan synnytystapahtumasta ja miettiä omia voimavaroja ja keinoja selviytyä tulevasta synnytyksestä. Luottamus omaan jaksamiseen on tärkeää. Jokainen synnytys on erilainen, eikä sitä voi etukäteen tarkkaan suunnitella. Tuleva synnytys jännittää jokaista ja se on luonnollinen osa henkistä valmistautumista synnytykseen.

Suurin osa synnyttäjistä kokee supistukset synnytyksen aikana jonkinasteisena kipuna. Kivun voimakkuus vaihtelee synnytyksen eri vaiheissa ja jokainen kokee sen eri tavalla. Supistuskipu poikkeaa muusta kivusta. Se ei ole merkki traumasta tai vakavasta sairaudesta. Supistuskipu on positiivista, eteenpäin vievää ja se kertoo siitä, että synnytys etenee. Se ei ole jatkuvaa, kokoaikaista kipua, vaan jaksoittaista ja aaltomaista helpottaen välillä. On parempi antautua kivulle ja työskennellä sen kanssa, kuin taistella sitä vastaan. Raskauden aikana on hyvä miettiä omaa suhtautumistaan kipuun ja keinoja sen lievittämiseksi. Rentoutuminen on tärkeässä roolissa kivun lievittäjänä. Jokainen nainen voi miettiä omaa tapaansa rentoutua parhaiten. Toisille se voi olla hyvä musiikki tai mielikuvaharjoittelu, toiset taas rentoutuvat liikkumalla tai hakeutumalla mieluisiin asentoihin. Pystyasento edistää synnytystä ja vie ajatukset pois kivusta.

Synnytyksen alkuvaiheessa supisteluja voi olla harvakseltaan ja kipu on lievempää. Tällöin on tärkeä pyrkiä lepäämään ja keräämään voimia, kun kipu sen sallii. Supistukset voivat tuntua alavatsalla, selässä, nivusissa tai säteillä reisiin. Jotkut kuvaavat kipua kuukautiskipumaiseksi tunteeksi. Synnytyksen edetessä supistuskipu voimistuu ja supistusten kesto pitenee. Ensisynnyttäjällä synnytyksen alkuvaihe on yleensä hitaampaa ja supistuksia voi tuntua useana päivänä ennen synnytyksen käynnistymistä. Tämä voi olla uuvuttavaa ja tuntua turhauttavalta, mutta se on luonnollista ja kumppanin kannustaminen jaksamiseen on tärkeää. Synnytyksen luonnollinen käynnistyminen on hyvä asia ja valmistaa syntyvää vauvaa kohdun ulkopuoliseen elämään.

Kiputuntemus saa elimistön hormonitoiminnan aktivoitumaan. Kehon oma oksitosiinihormoni aiheuttaa kohdun supistelun, jolloin äidin oma endorfiinituotanto voimistuu. Tämä vahvistaa äidin selviytymisen ja onnistumisen tunnetta sekä voimistaa hoivaamisviettiä. Synnytyksen jälkeen tämä hormonicocktail mahdollistaa äidin rakastumisen vauvaansa ja äidinvaiston heräämisen.

Synnytyskipua voi lievittää monin eri tavoin. Alkuvaiheessa voit olla huoletta kotona voinnin mukaan. Voit kokeilla kotona hoidollisia kivunlievitysmenetelmiä, kun koet kivunlievityksen tarvetta.

Asennot ja liikkuminen

Pystyasento edistää synnytystä ja parantaa supistusten tehoa. Pystyasennossa äiti hallitsee kehoaan paremmin ja huomio kiinnittyy myös muihin asioihin, kuin kipuun. Lantion keinuttaminen, heijaaminen tai pyörittäminen supistuksen aikana lievittää kipua ja rentouttaa lantionpohjanlihaksia. Tässä asennossa myös vauva pääsee laskeutumaan optimaaliseen asentoon synnytyskanavassa. Voit käyttää liikkumisen apuvälineenä myös jumppapalloa, jos sinulla sellainen kotona on.

Konttausasento tai etunoja lievittää selkäkipua ja tässä asennossa selän hieronta onnistuu helpommin. Tämä asento on hyvä myös silloin, jos jalat tuntuvat väsyneiltä. Lievittää paineentunnetta ja mahdollistaa lantion keinuttamisen.

Kylkiasento on hyvä asento rentoutumiseen. Synnytyksen aikana on myös hyvä levätä ja kerätä voimia aina kivun sen salliessa. Asentoa voi tukea tyynyjen avulla.

Lämpö/vesi

Lämmin vesi lievittää synnytyskipua. Se auttaa rentoutumaan ja näin auttaa sietämään paremmin kipua ja kehon oma hormonitoiminta pääsee aktivoitumaan. Lämmin vesi vähentää stressihormonin eritystä ja voi nopeuttaa avautumisvaihetta. Lisäksi lämmin vesi auttaa välilihan alueen kudosten venymistä.

Alkuvaiheessa kotona voit käydä suihkussa tai ammeessa. Suihkussa on hyvä olla pidempään ja useampia kertoja, jolloin se auttaa paremmin. Tärkeää on muistaa juoda riittävästi.